Модуль 7. Оцінювання у компетентнісному навчанні
Індикація модуля, в якому знаходиться користувач
7.2 Особливості освітніх програм, що базуються на компетнтнісному підході
Ключові знання і вміння вчителя-тренера
Освітні програми на основі компетентнісного підходу передбачають:
- Вплив на поведінку як одну із ключових цілей.
- Баланс знань, психологічних установок (ставлень) та вмінь (навичок).
- Орієнтування на інтерактивні методи навчання.
- Урахування реальних потреб учнів.
- Урахування гендерної чутливості у змісті і методах навчання.
Вплив на поведінку. Навчальна програма повинна передбачати вплив на самосвідомість учнів для формування у них знань, психологічних установок та вмінь і навичок, сприятливих для здоров'я, безпеки та розвитку. Педагогічні впливи мають бути спрямовані на всі рівні особистості:
|
Орієнтування на інтерактивні методи. Програма має передбачати:
|
Урахування реальних потреб учнів. Навчання здорової, позитивної поведінки має здійснюватися на інтегрованому змісті, яке безпосередньо пов'язане з:
|
Урахування гендерної чутливості у змісті і методах навчання. Зміст навчальної програми має передбачати:
|
Для успішного впровадження освітніх програм на основі компетентнісного підходу є критичними є такі чинники:
- гідне місце у шкільному розкладі як умова забезпечення універсального доступу до якісної освіти;
- підготовка педагогів за методикою компетентнісного;
- якісні навчально-методичні матеріали;
- використання інтерактивних методів і наявність відповідно обладнаного приміщення;
- залучення і партнерство педагогічного колективу, молоді, батьків;
- створення сприятливого навчального середовища;
- системний моніторинг процесу впровадження і оцінки ефективності впливу;
- прихильність та адвокація навчання на всіх рівнях.
Досвід упровадження таких програм у багатьох країнах підтвердив, що тільки одночасне досягнення всіх зазначених вище цілей забезпечує належну дієвість компетентнісної освіти (масовість, ефективність, превентивність).
І навпаки, ігнорування хоча б одного з цих чинників істотно знижує ефективність профілактичної роботи.
Викладання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» потребує теоретичних знань і практичних навичок, більшість з яких педагоги не отримували під час навчання у вищому навчальному закладі. Нижче представлений мінімальний набір вимог до педагога-тренера.
Вчителю необхідно знати:
- теоретичні основи компетентнісного навчання;
- зміст і очікувані результати курсу «Я досліджую світ;
- особливості навчання дітей;
- особливості застосування інтерактивних методів;
- методи оцінювання якості викладання;
- умови та критерії успішного впровадження превентивних програм у навчальних закладах.
Вчителю потрібно вміти:
- чітко формулювати цілі заняття та його складників;
- враховувати потреби й очікування учасників;
- забезпечувати демократичну дисципліну;
- робити презентації;
- організувати активне обговорення;
- організовувати відпрацювання практичних умінь;
- організовувати зворотний зв'язок.
Тренерові потрібно виявляти:
- повагу і позитивне ставлення до дітей і підлітків, бажання і прагнення працювати з ними;
- готовність зрозуміти потреби, цінності й можливості дітей та підлітків;
- готовність не нав’язувати своїх поглядів і цінностей;
- бажання і готовність постійно підвищувати свій професійний рівень;
- готовність застосовувати інтерактивні методи навчання, які забезпечують активну участь кожного учня; творчу співпрацю між собою і з учителем; навчання на ситуаціях, наближених до реального життя; сприятливий емоційний клімат у класі; формування відчуття класу як єдиної команди.