Модуль 1. Освіта, орієнтована на майбутнє
Індикація модуля, в якому знаходиться користувач
1.2 Фокус на розвиток здатностей і компетентностей
Ключові компетентності для навчання протягом життя
Освіта має фокусуватися на розвитку особистих здатностей і тих життєвих компетентностей, які дозволяють швидко адаптуватися до умов швидкоплинного світу і забезпечувати повну реалізацію своїх.
Особисті здатності: Найбільш поширеною є концепція множинного інтелекту Говарда Гарднера, яка визначає вісім видів здатностей.
1. |
Мовна (лінгвістична) |
здатність читати, писати, спілкуватися за допомогою слова |
2. |
Логічна (математична) |
здатність мислити абстрактно і логічно, рахувати, аналізувати, чітко організовувати |
3. | Музична | здатність відчувати ритм, тональність, звукові гами, відтворювати складні музичні структури |
4. | Просторово-візуальна | здатність мислити образами, відчувати цілісність, орієнтуватися у просторі |
5. |
Кінестетична (моторна) |
здатність оперувати предметами, сприймати на дотик, вчитися через діяльність, майструвати, володіти тілом |
6. |
Соціальна (міжособистісна) |
здатність контактувати з іншими, співпрацювати, діяти в команді |
7. |
Психологічна (інтраперсональна) |
здатність усвідомлювати власну сутність, потреби і можливості, позитивно ставитись до себе, критично і творчо мислити, приймати рішення, володіти собою, ставити мету і досягати успіху |
8. |
Натуралістична (природознавча) |
чутливість до природного світу рослин і тварин, здатність помічати найтонші відмінності в деталях, спостережливість |
ЮНІСЕФ визначає життєві навички як психосоціальні компетентності: когнітивні, емоційні та соціальні для навчання, працевлаштування, підвищення особистого потенціалу й активного громадянства. Ці навички є універсальними здатностями особи, тобто «метанавичками», які необхідні кожній людині для застосування в усіх сферах її життя, незалежно від професійної спеціалізації.
Це такі мета навички, як критичне мислення, аналітичне мислення, вирішення проблем, креативність, робота в команді, вміння спілкування та проводити переговори, прийняття рішень, саморегуляція, стійкість, емпатія, участь, повага до різноманітності, враховуються у всіх ключових компетентностях. |
Європейський Союз визначає ключовими компетентностями ті, які необхідні всім людям для підвищення особистого потенціалу і розвитку, розширення можливостей працевлаштування, соціальної інтеграції та активного громадянства. Такі компетентності розвиваються в процесі навчання протягом усього життя, починаючи з раннього дитинства шляхом формального, неформального та інформального навчання.
Усі ключові компетентності вважаються однаково важливими: кожна з них сприяє успішному життю в суспільстві. Компетенції можуть застосовуватися у багатьох контекстах і в різних комбінаціях. Вони переплітаються та поєднуються: розвиваючи компетентності, важливі для однієї життєвої сфери, ми одночасно розвиваємо й пріоритетні для іншої.