8.1 Ресурси для навчання учнів
Зміст
Авторська лінійка підручників для 1-4 класів
Постійний супровід і підтримка вчителів
Орієнтовний склад комплекту навчально-методичних матеріалів для кожного класу
Ресурсний портал, де безкоштовно доступні всі ресурси
Якісне навчально- методичне забезпечення є одним із критичних чинників успішного впровадження компетентнісного навчання.
Основним елементом комплекту залишається підручник. Авторські підручники за курсом «Я досліджую світ» для початкової школи наявні у вільному доступі за посиланням https://lib.imzo.gov.ua/
При цьому слід пам’ятати, що підручник для початкових класі складає лише кілька відсотків від загальної кількості матеріалів, необхідних вчителю для підготовки до уроків і ефективного проведення навчання учнів
Враховуючи, що курс «Я досліджую світ» є новим як за змістом, так і за методикою викладання, вчителю початкових класів дуже важливо мати повне навчально-методичне забезпечення і постійний авторський супровід.
Приклад такої системи забезпечення вчителя наведено нижче.
Всі матеріали для планування і проведення уроків (занять) за курсом «Я досліджую світ» можна переглянути і завантажити за посиланням http://autta.org.ua/ua/resources/ya_doslidzhuyu_svit/
8.2. Підготовка вчителів
Зміст
Тренінг практичних навичок методом рольового занурення
Післядипломна підготовка за курсом «Я досліджую світ» може здійснюватися за вибором вчителя за трьома основними формами (або їх комбінаціями):
- Дистанційна (наприклад, за цим онлайн-курсом)
- Дуальна (поєднання дистанційного навчання і практики за місцем роботи)
- Очна (тренінги з розвитку практичних навичок викладання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» на засадах компетентнісного підходу)
Приклад навчальних курсів підвищення кваліфікації вчителів за вказаними форматами наведено в таблиці.
Тема підвищення кваліфікації | Модулі на вибір за формами навчання | ||
Дистанційна | Дуальна (дистанційна + практика на робочому місці) | Очна (тренінг) | |
Компетентнісне навчання в інтегрованому курсі |
Назва курсу: «Теоретичні основи компетентісного навчання за інтегрованим курсом “Я досліджую світ”» Код курсу: 3.1 Напрям: розвиток професійних компетентностей вчителів початкової школи, формування спільних для ключових компетентностей вмінь Автори: - авт. Т. Воронцова, В. Пономаренко та ін. Обсяг: 24 год (0,8 кредита ЄКТС) Цільова група – педагогічні працівники початкової школи, методисти, практичні психологи, соціальні педагоги, керівні кадри (заступники директора з виховної роботи) Форма навчання: дистанційна (онлайн) Навчальні ресурси: онлайн курс ЯДС http://autta.org.ua/ua/On-line_coursues/ Вид компетентностей: професійні (знання навчального предмету, методик, технологій) Документ про проходження навчання: сертифікат встановленої форми (24 год) |
Назва курсу: «Теоретичні і методичні основи інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Код курсу: 3.2 Напрям: розвиток професійних компетентностей вчителів початкової школи, формування спільних для ключових компетентностей вмінь Автори: Обсяг: 33 год. (1,1 кредита ЄКТС) Цільова група – педагогічні працівники початкової школи, методисти, практичні психологи, соціальні педагоги, керівні кадри (заступники директора з виховної роботи) Форма навчання: дуальна (дистанційна - 24 год. + практика за місцем роботи - 9 год) Навчальні ресурси: Вид компетентностей: професійні (знання навчального предмету, методик, технологій) Документ про проходження навчання: сертифікат встановленої форми (33 год) |
Тренінги з розвитку практичних навичок викладання інтегрованого курсу Проводяться закладом післядипломного педагогічної освіти (ППО) будь якої області Вартість: встановлюється закладом ППО |
Ознайомитися з програмами модулів і пройти за ними навчання можна за посиланням http://autta.org.ua/ua/PidvuschennyaKvalifikacii/
Метод «рольового занурення» полягає у наступному:
- Після створення доброзичливої атмосфери, короткого обговорення концептуальних і методичних питань, учасники стають «учнями» і приймають участь в модельному уроці-тренінгу, який проводить тренер.
- Після завершення модельного уроку-тренінгу, учасники стають «експертами». Вони аналізують проведене тренером заняття, звертаючи увагу на ключові для компетентнісного навчання питання.
- Далі всі учасники об’єднуються у групи (від 2 до 7 людей) – «вчителів-тренерів», які будуть демонструвати обрані ними уроки-тренінги для учнів, використовуючи ресурси для моделювання уроків-тренінгів.
- Під час демонстрації обраного уроку «вчителями-тренерами» інші учасники знову стають «учнями», а після його завершення – «експертами». Ситуація повторюються.
Така проста стратегія виявилася дуже ефективною, що підтверджується проведеними дослідженнями. На початку тренінгу («ДО») і на завершення тренінгу («ПІСЛЯ») учасникам пропонувалося обрати один із варіантів відповіді:
Зовсім ні (1) Деякою мірою (2) Здебільшого (3) Дуже (4)
на такі запитання:
|
Всі ресурсні матеріали для проведення очних тренінгів наявні у вільному доступі за посиланням https://is.gd/Poqn6X
Список використаних джерел:
- Cooperative Learning Seating Options [Електронний ресурс] // Teaching resources – Режим доступу до ресурсу: http://www.lauracandler.com/strategies/seating.php.
- Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна і старша школа) // Алатон. – 2017
- Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної та старшої школи у курсі «Основи здоров’я». [Електронний ресурс] // Алатон. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcblgxNGd1WEZHblU
- Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів початкової школи у курсі «Основи здоров’я». [Електронний ресурс] // Алатон. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcWlVaUUg0UkNR
- Конвенція про права дитини [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_021.
- Кравченко Г.Ю. Інклюзивна освіта / Г.Ю. Кравченко, Г.О. Сіліна. – Х. : “Ранок”, 2014. – 144 с.
- Лорман Т. Інклюзивна освіта. Підтримка розмаїття у класі: [практ. посіб.] /Лорман Т., Деппелер Д., Харві Д.; [пер. з англ. Т. Клекота]. – К. : – СПД-ФО Парашин І.С., 2010. – 296 с.
- Міжособистісні стосунки [Електронний ресурс]. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://medic.in.ua/mijosobistisni-stosunki.html
- Навички заради здоров'я. Навчання здоровому способу життя на засадах розвитку навичок: важливий компонент школи, дружньої до дитини, школи, що підтримує здоров'я. — ВООЗ — К., 2004.